Aktualnie online
· Gości online: 4

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 2,796
· Najnowszy użytkownik: Norm
 Need For Speed ???  
 Need For Speed No Limits  
 Need For Speed Rivals  
Need For Speed Most Wanted by Criterion
Need For Speed The Run
Need For Speed Shift 2 Unleashed
Need For Speed Hot Pursuit
  Need For Speed World
   Need For Speed Shift  
    Need For Speed Nitro
Need For Speed Undercover
Need For Speed Pro Street
Need For Speed Carbon
Need For Speed Most Wanted
Need For Speed Underground 2
Need For Speed Underground
Need For Speed Hot Pursuit II
Need For Speed Porsche 2000
Need For Speed Road Challenge
Need For Speed III Hot Pursuit
        Need For Speed II   
    the Need For Speed   

Zostać królem driftu

Wszystkie sporty motorowe wymagają wielu godzin ćwiczeń, umiejętności uczenia się na własnych błędach oraz, niestety, dużych nakładów finansowych. Odpowiednie odruchy można szybciej wyrobić analizując wykonanie poszczególnych elementów techniki jazdy.

Taka analiza przebiega dużo lepiej dzięki wiedzy czerpanej od trenera, z filmów (on-boardy, wydawnictwa, takie jak słynna Drift Bible) czy z książek. Ostatni z tych sposobów jest przez wiele osób negowany. Choć klasyczne już pozycje Sportowa jazda samochodem Olega Bogdanowa i Ernesta Cyganowa czy Szybkość bezpieczna Sobiesława Zasady to podręczniki pomagające dobierać ćwiczenia i analizować ich przebieg, korzystnie kojarzy się niektórym z błędnym przeświadczeniem, iż nabędzie się umiejętności przez samo czytanie.
Wielu kierowców preferuje więc naukę w pełni samodzielną, czasem wspomaganą materiałami filmowymi lub jazdę pod okiem trenera. Druga z tych mozliwości jest często bardziej efektywna. Wyścigowy mistrz Polski Kia Picanto, Michał Kijanka, powiedział kiedyś, iż warto zacząć od szkół doskonalenia techniki jazdy, aby uświadomić sobie jak wiele trzeba się jeszcze nauczyć.
Szkolenia uzupełniające, które niezależnie od prowadzącego je ośrodka obejmują te same zagadnienia - naukę bezpiecznego hamowania, omijania przeszkód, pokonywania zakrętów oraz panowania nad samochodem w poślizgu - polecić można każdemu.
Dużo trudniej doradzić osobie, która przejdzie kursy przekazujące wiedzę, jak właściwie zachować się na drodze, ale pragnie emocji sportowych. Kierowcy o zacięciu wyścigowym lub rajdowym mają do wyboru wiele różnych instytucji i imprez - niektóre dają po porostu szansę "upalania" w bezpiecznym miejscu, inne umożliwiają korzystanie z fachowych wskazówek.
Oferta jest zróżnicowana, gdyż różne są potrzeby - zarówno jazda rajdowa, jak i wyścigowa wymagają wielu ćwiczeń.
Jak powiedział Krzysztof "Tery" Terej, niekończącą się historią jest też nauka driftu.
W zamieszczonym w piśmie Głos Wielkopolski artykule Automobilklubu Wielkopolskiego pojawiło się zdanie, iż sport ten znacznie zyskał na popularności w 2004 roku, gdy zawodnik AW, Maciej Polody, zwyciężył w Drift Challenge na torze Hockenheim.
Dwa lata później pełniący funkcję członka zarządu Automobilklubu Maciej Polody zorganizował na Torze Poznań pierwszy trening driftu. Wydarzenie to uważane jest za początek Koła Driftu (Link). Instruktorzy prowadzący treningi koła ukończyli kurs szkolenia driftingu na poziomie zaawansowanym pod okiem mistrza świata D1 GP z 2006 roku Nobusige Kumakubo. Obecnie w organizowaniu treningów pomaga instruktor Polody Drift Academy - Arkadiusz "jordi" Dudko.
Wymogi, jakie trzeba spełnić, aby brać udział w tych treningach, to: dysponowanie autem tylnonapędowym i kaskiem oraz uiszczenie opłaty. 200zł to kwota, która płaci uczestnik niezrzeszony w AW Poznań, 150zł kandydat na członka tego klubu (pierwszy rok po zgłoszeniu). Koszt treningu dla osoby zapisanej do AW dłużej niż rok wynosi 100zł. Daty treningów podawane są na forum driftingowym (Link i Link).
Pomimo że Arkadiusz Dudko i Maciej Polody wspierają uczestników profesjonalnymi radami, treningi organizowane przez AW nie są szkoleniami. Profesojalną nauke driftu oferuje działająca od 2008 roku Polody Drift Academy. Proponuje ona aż cztery stopnie zaawansowania oraz kurs dla nastolatków (12-18 lat). Jednodniowe szkolenie w grupie czteroosobowej kosztuje każdego uczestnika 3000zł, zaś w ośmioosobowej 1500zł.
Standardowo uczniowie akademii maja do dyspozycji Nissany 200SX S14a 2.0 turbo o mocy 300KM i momencie obrotowym 450Nm. Ci, którzy zdecydują się na szkolenie we własnym samochodzie, ponoszą mniejsze koszty. 9 kwietnia 2011 roku akademia zorganizowała trening tylko dla adeptów dysponującymi własnymi driftwozami. Koszt wyniósł 550zł od osoby.
Zapytany o propozycje liczby uczestników jeżdżącymi BMW i wybierających pojazdy z Japonii, Arkadiusz Dudko stwierdza iż samochody z Bawarii stanowią 60-70% aut uczestników. W opinii instruktora akademii, "beemki" E30 i E36 na etapie nauki w zupełności wystarczą. turbodoładowany Nissan zaś to auto, które zdecydowanie bardziej nadaje się do driftingu przy wyższych umiejętnościach kierowcy.
Maciej Polody nie jest jedynym wybitnym zawodnikiem szkolącym młodych adeptów driftingu. Z Rajdową Szkołą Piotra Wróblewskiego współpracuje Paweł Trela. Właściciel mówi o zwycięzcy Wembley jako o swoim uczniu. Szkolenia prowadzi zazwyczaj sam Piotr Wróblewski. Ich koszt to 200zł za godzinę dla osób, które przyjadą własnym autem. Paweł Trela instruuje amatorów driftingu dużo rzadziej. Prowadzi natomiast pokazy driftu, które w RSPW można zamówić za 1200zł. Klient zasiada wtedy na prawym fotelu.
Szkolenie driftingowe ma również w swojej ofercie Motopark z Ułęża. Oraganizuje je spólka Marcina Turskiego Let's Drive.
Podobną propozycję miała także nieistniejąca już firma Driver & Show. Koszt kursów prowadzonych przez Macieja Waszkiela, Jakuba Nabagło i Faruka Kugaya wynosił 450zł.
Inna możliwość droftingu pod okiem fachowca pojawiła się dzięki Arkadiuszowi Nowikowowi. Znany z rajdów zawodnik przeprowadził na Pikniku Motoryzacyjnym w Nowym Mieście nad Pilicą trening poślizgu kontrowanego. W programie znalazły się zarówno techniki dostępne "przednionapędowncom", jak i drift.
Obok szkoleń organizowane są tez treningi dla osób chcących uczyć się technik jazdy samodzielnie. Zaczęło się od Poznania, ale obecnie drifterzy "upalają" również w takich miejscach, jak tor Redeco we Wrocławiu, tor Wyrazów, tor w Toruniu, lotniska w Konarzynach, Borsku i Kąkolewie, lotnisko Bagicz w okolicach Kołobrzegu czy obiekt firmy Test & Trening w Bednarach. Planowano także treningi na lotnisku w Kamieniu Śląskim.
Poślizgi w autach tylno napędowych ćwiczono też na lotnisku w Białej Podlaskiej przy okazji odbywających się tam rallysprintów organizowanych przez Automobilklub Bialskopodlaski. Obecnie teren tym opiekują urzędnicy miejscy, którzy szukają dla niego inwestora.
Treningi na torze Redeco (ul. Rakietowa 39 we Wrocławiu) odbywają się od kliku lat. Informacje na ich temat pojawiają się na wspomnianym już forum (Link i cennik Link).
O ćwiczeniach jazdy poślizgami w Wyrazowie również można przeczytać na forum (Link ). Na treningach tych przeważają suta bawarskiej marki. Koszt udziału to 50zł, jeżeli na torze pojawi się 16 aut.
Przygotowania drifterów w Toruniu organizowane są zwykle przez zamknięte grupy. W sprawie wynajmy toru należy porozumień się z Toruńską Akademią Jazdy (Link).
W pod kołobrzeskim Bagiczu (na Podczelu) od 2009 roku miłośnicy jazdy bokiem ćwiczą co niedzielę o godzinie 14.
Informacje o treningach w Kąkolewie znaleźć można także na forum (Link).
Ponieważ sytuacja lotnisk i torów się zmienia, obiekty zmieniają właścicieli, miejsce, gdzie do tej pory na jazdę poślizgami patrzono nieprzychylnie, może stać się niemal mekką driftingu w danym regionie. Znaleziono na to sposób: lista lokalizacji jest stale uzupełniana i aktualizowana (Link). Pod tym adresem drifterzy na pewno dowidzą się, gdzie trenować. mimo że w pobliżu niektórych dużych miast (Łódź, Kielce) trudno o miejsce, w którym można ćwiczyć poślizg tylnonapędowcem, cieszy, iż dostępne są dwie uzupełniające się opcje - szkolenia i treningi.



Autor: Andrzej Szczodrzak
Źródło: Japan Trends nr 3 (5) Lipiec 2011

Komentarze

#1 | Artez dnia wrzesień 18 2011 14:04:41
Bardzo dobrze. Miło, że się starasz uatrakcyjnić naszą stronę. Idziesz w bardzo dobrym kierunku. Smile
#2 | dawid dnia styczeń 08 2013 13:23:22
jak tam u ciebie::@[gg][gg][gg][gg][gg]YouTube Video
[/youtube][/youtube][/gg][/gg][/gg][/gg][/gg]

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
©

Witamy na NeedForSpeed.pl

Logowanie

Nie pamiętam hasła.

Nie masz jeszcze konta? Załóż je!

Utwórz konto / zarejestruj się i korzystaj w pełni z funkcji dostępnych na naszej stronie!

Polub nas na Facebooku
Możesz nas znaleźć też na:
Zwycięzca #45 Screen Masters


Zwycięzca: Radon
Temat: Nissan
Gra: NFS: Most Wanted 2012
#46 Screen Masters - zapisy
Zwycięzca #27 Car Of The Week


Zwycięzca: RayneX
Auto: Ford Mustang
Styl: Wyścigowy
#28 Car Of The Week - Składanie prac
               Nawigacja                  
●   Strona główna
●   Artykuły
●   Forum
●   Regulamin
●   Redakcja
●   Współpraca
●   Szukaj
●   Download
●   Galeria
●   Poradnik forumowicza
●   Kategorie newsów
Partnerzy





Wymiana
Teksty piosenek
gry java
Fifa Serwis


NFS-Mania.com MoHCenter ? Największa na świecie strona o tematyce gier Medal of Honor oraz The Saboteur
Szybcy i Wsciekli The Fast and The Furious
Copyright © 2010. All rights reserved, NeedForSpeed.pl
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3. NeedForSpeed.pl theme v2 by Yascarr
37,697,530 unikalne wizyty