Aktualnie online
· Gości online: 3

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 2,789
· Najnowszy użytkownik: paello2
 Need For Speed ???  
 Need For Speed No Limits  
 Need For Speed Rivals  
Need For Speed Most Wanted by Criterion
Need For Speed The Run
Need For Speed Shift 2 Unleashed
Need For Speed Hot Pursuit
  Need For Speed World
   Need For Speed Shift  
    Need For Speed Nitro
Need For Speed Undercover
Need For Speed Pro Street
Need For Speed Carbon
Need For Speed Most Wanted
Need For Speed Underground 2
Need For Speed Underground
Need For Speed Hot Pursuit II
Need For Speed Porsche 2000
Need For Speed Road Challenge
Need For Speed III Hot Pursuit
        Need For Speed II   
    the Need For Speed   

Leksykon Tuningu

Leksykon Tuningu

Nie znasz stylów tuningu? Nazwy typu cult czy DUB nie przywołują Ci na myśl żadnych konkretnych modyfikacji, wyglądu czy aut? Dla wielu początkujących są to nazwy tajemnicze i nic nie mówiące, dlatego postanowiłem opisać w tym artykule najpopularniejsze style tuningu, najczęściej przerabiane auta oraz inne informacje. Po tej lekturze będziecie wiedzieć o co chodziło autorowi znanego czasopisma, który użył takiego słowa jak np. lowrider. A może ten artykuł zachęci Was do przeróbki własnego samochodu w danym stylu? Zapraszam do czytania.



CultStyle

To jeden z najszybciej rozprzestrzeniających się w ostatnim czasie stylów na świecie, także w naszym kraju. Na pewno większość z Was widziała kiedyś zdjęcia z niemieckiego zlotu VW w Worthersee, czy Luckau. Tam króluje cultstyle! Niemcy po prostu kochają swoje stare Volkswageny, w szczególności te z przełomu lat 70. i 80. Nasi zachodni sąsiedzi wozy wyposażają w takie elementy jak małe chromowane lusterka, 13-calowe felgi z dużym rantem, obniżenie na zupełną „glebę” i chromowany bagażnik dachowy ze starą babciną walizką. Absolutnie zakazane jest obwieszanie pojazdu wszelkiej maści spoilerami, dokładkami do zderzaków itd. Tu liczy się jak najczystszy wygląd. Tunerzy często dorzucają drążek zmiany biegów w kształcie piłeczki golfowej, a także naklejają na szyby naklejki znanej kompanii naftowej 76 Union, Esso i inne. W silniku obowiązuje idealna czystość.

Do cultstyle’u możemy też zaliczyć styl o nazwie rost, który jest jego odłamem. W „rdzawiakach” chodzi o to, by swoje auto doprowadzić do stanu wraka, czyli aby obrosło całe w rdzę. Będzie to „złom”, ale tylko pozornie. W rzeczywistości jest w doskonałej kondycji. U nas pierwszym „rostowcem” jest Pevo. On jako pierwszy pokazał Asconę przerobioną w tym właśnie w stylu. W silniku, czy z pozostałymi akcesoriami i szybkością rozwijania się w Europie jest podobnie jak z kultem. Szybkość rozprzestrzeniania się – no właśnie. Firmy tuningowe patrzą na jego rozwój ze strachem w oczach. Zwolennicy kultu zamiast podjechać do nich „odpicowaną” bryką, pójdą na targi, złomowiska, będą szukać kultowych części w Internecie. Fani cultstyle’u nie podążają także za wielkim podniesieniem mocy w swoich samochodach, dlatego najwięcej na nich ubolewają wyżej wymienione firmy, a fanów jest coraz więcej (m.in. ja). W tym stylu trzeba włożyć trochę serca przy (jak to najczęściej się w Polsce zdarza) reanimacji auta. To właśnie najbardziej cenię.

Co trzeba wiedzieć:
Największa Polska strona o cultstyle’u: cultstyle.pl
Dla ludzi kochających klasyki: Youngtimer.pl

Styl najbardziej popularny w Niemczech i Austrii

Ulubiona baza: VW Golf Mk1




German Style

Nisko, czysto, solidnie i stylowo – to przepis na dobry niemiecki tuning. To właśnie od „German Stajlu” tak naprawdę rozpoczął się tuning w Polsce. Niemcy najbardziej lubią prostotę: mocne zdecydowane kształty, niskie zawieszenie, dosyć dużo chromu i felga z szerokim rantem. Nie przepadają za kosmicznymi body-kitami czy kolorami. To właśnie od naszych zachodnich sąsiadów przyszła moda na usuwanie znaczków, klamek czy zakładanie bad-looków. W roku 2006 ogarnęła ich także mania montowania lambo-drzwi, bowiem ich produkty z firmy Lambo Style Doors robią furorę nawet w USA.

Co trzeba wiedzieć: niemiecki styl tuningowania diametralnie zmienił podejście do modyfikowania aut w Polsce

Styl najbardziej popularny w Niemczech

Ulubiona baza: starsze generaje VW Golfa



DUB

Czyli auta na bogato – ulubiony styl raperów zza Wielkiej Wody. Auta dla ludzi zarabiających stukrotność Twojej rocznej pensji. Wielkie chromowane felgi w rozmiarze co najmniej 20 cali – to jest najważniejszy element każdego auta przerobionego w stylu DUB. Do tego dochodzi wnętrze w jasnej skórze, pełno srebra, złota, chromu, drogich kamieni i wszystko co potwierdza to, że właściciel jest o wiele bogatszy od Ciebie. Ogólnie w stylu DUB chodzi o jak największy lans. Nie można też zapomnieć o pełnej „glebie”. Wypasione zestawy car audio czy wielkie monitory to też nieodłączne elementy tego stylu.

Co trzeba wiedzieć: potrzeby jest nieskończenie gruby portfel ;-)

Styl najbardziej popularny na Zachodnim Wybrzeżu i u takich raperów jak Snoop Doog, 50 Cent, R. Kelly

Ulubiona baza: Hummer H2, Cadillac Escalade, Chrysler 300C, BMW serii 7 i ogólnie wszystkie luksusowe SUVy i limuzyny



Lowrider

Meksykańska szkoła tuningu. Kiedyś słowo lowrider rozumiano jako aut niższe od oryginału, jednak dziś to słowo nabrało nowego znaczenia. Są to duże amerykańskie bryki, wyposażone w zawieszenie hydrauliczne pozwalające podskakiwać i „tańczyć”. Lowridery zaczęły się pojawiać w południowej części USA w latach 30. za sprawą meksykańskich imigrantów. Z czasem stawały się coraz bardziej popularne w Stanach. Złoty okres lowriderów przypada na lata 40., 50. i 60. To właśnie w tym okresie robiły największą furorę. Dziś są obiektem pożądania kolekcjonerów. Występują w teledyskach znanych raperów (drugi ulubiony styl po DUB’ie), organizowane są też zawody. Istnieją różne szkoły tuningu „skaczących aut”, np. oldschool i newschool. Stara szkoła (czyli oldschool) charakteryzuje się niezwykłym malowaniem samochodu, a także wypasionym zestawem audio, za to w newschoolu (nowa szkoła) główny nacisk stawia się na wnętrze gabloty. „Lowy” wyposaża się w 13 lub 14 calowe szprychowe felgi z białym paskiem na oponach. W Polsce posiadamy kilka lowriderów. Jeden z ciekawszych u nas to „Skacząca Warszawa”, którą prezentuje poniżej.

Co trzeba wiedzieć:
Zagraniczna strona o lowriderach: LowriderMagazine.com
Polska strona poświęcona lowriderom: Lowrider.pl

Styl najbardziej popularny w USA

Ulubiona baza: Chevrolet Impala z ‘63



Donks & Highriders

Ten dosyć kontrowersyjny styl wymyślili amerykanie - jak większość sposobów na tuning. W Europie ten styl donks w ogóle nie jest obecny, jedynie w USA. Do stylu donks nadają się nieco podstarzałe Chevrolety Caprice i podobne pojazdy, takie jak najpopularniejsze w Stanach taksówki czy radiowozy. Przerabia się je na lansowozy, postawione na 28-calowych felach i podniesionym zawieszeniu. Słowo donks to skrót od donkey, czyli osioł - podobno znak firmowy Chevroleta Impala przypominał sylwetką osła. „Osłowaty” styl określa się też jako highriders. Jak to bywa w przypadku lansowozów – to trzeci ulubiony styl raperów (szczególnie tych z Florydy) zaraz po DUB’ie i lowriderach. Highriders dzielą się na grupy - pierwsze to Bubbles (starsze, mniej kanciaste auta), Box (typowe kanciki, np. wcześniej wspomniane Caprice ’84) i Glasshouse (stare Caprice z panoramicznymi szybami). Powstało nawet czasopismo opisujące te auta, nazywa się „The Donk”. Linka do strony tego czasopisma znajdziecie poniżej.

Co trzeba wiedzieć: na stronie DonkMag.com dowiesz się wielu rzeczy o tych autach; tutaj liczy się wysokie zawieszenie i wielkie chromowane felgi

Styl najbardziej popularny w Stanach Zjednoczonych

Ulubiona baza: Chevrolet Caprice, popularne w USA taksówki i radiowozy



Hot-Rod & Custom

Klasyka tuningu, czyli zabytkowe amerykańskie auta z lat 1920-1950 przerobione w charakterystyczny sposób. Odsłonięty wielki silnik V8, tylnie koła większe od przednich i obniżony dach (tzw. top-chop) to nieodłączne cechy każdego z tych wyjątkowych wozów. Zazwyczaj na hod-rodach umieszcza się grafikę w kształcie płomieni biegnących od maski aż do końca auta. Hot-Rody są proste i piękne, nie znajdziemy w nich żadnych udziwnień. W dzisiejszych czasach łatwiej o replikę wozu, niż o oryginał, ponieważ do dzisiaj zachowało się mało wozów w stanie fabrycznym. Tradycyjnymi hot-rodami nazywa się Forda T i Forda A, bowiem one najbardziej nawiązują do sylwetki tych niezwykłych aut.

„Rody” pochodzą od muscle carów, osiągając szczyt popularności w latach 50. W tym okresie były tanie i łatwo dostępne. Piętą achillesową hot-rodów były podzespoły mechaniczne. Złota era tych wyjątkowych aut kończy się w około 1965 roku, kiedy na rynek wchodzą szybsze i mniej awaryjne auta. „Płomienne wozy” tworzą subkulturę w USA, gdzie dzielą zapaleńców na dwie grupy – na hot-rodderów i street-rodderów. Ci pierwsi budują swoje „cacka” przy pomocy oryginalnych części, a drudzy przy użyciu nowych części.

Jako odłam hot-rodów można też zaliczyć customy. To właśnie od tych bryk zaczął się prawdziwy styling. Kustomy to stare amerykańskie auta z lat 50. przerobione w sposób jak najbardziej efekciarski. Elementy ociekające w chrom, obniżony dach i tylnie koła przykryte blachą – to tylko niektóre elementy wyróżniające te auta. W przeciwności do hot-rodów tutaj silnik ma drugorzędne znaczenie, choć zazwyczaj stosowany jest V8. Głównie liczy się tylko wygląd. Największy szał na customy trwał w latach 50. i 60.

Co trzeba wiedzieć: strony internetowe www.rodandcustommagazine.com, www.boydcoddington.com i program „Amerykański Hot-Rod” na Discovery Channel dostarczą Ci wiele informacji

Styl najbardziej popularny oczywiście w USA ;-)

Ulubiona baza:

Hot-Rody : Ford T, Ford A, Ford V8, Willys, ’39 Mercury
Customy : Mercury z ’49, Chevy Bel Air, Ford Fairlane



Import Tuner/JDM/DRIFT MACHINE

Import Tuner - Wszystko zaczęło się od amerykańskich licealistów, którzy tuningowali swoje „Siwiki” tak, aby te przypominały maszyny z prestiżowych drifterskich zawodów D1. Jest to niezwykle efektowny styl, więc ktoś postanowił rozwinąć temat i tak powstały znane Wam filmy: F&F, 2F2F i Tokyo Drift. Podstawowym wymogiem w stylu import jest auto pochodzące z Japonii, drugim są radykalne zmiany w stylistyce. A oto niektóre z nich: wielkie body-kity, duże spoilery, jaskrawe kolory, duża ilość karbonu w nadwoziu, felgi ze środkiem malowanym na czarno i polerowanym rantem, naklejki sponsorów, kalkomanie. To chyba jeden z najpopularniejszych stylów w tuningowym świecie, choć dziś powstaje coraz mniej aut niż np. w roku 2003 po prezentacji „Za szybkich”. Oczywiście największy rozgłos o import tunerach dały wyżej wymienione filmy. Tunery występują nie tylko w filmach, ale również w grach (w serii Need for Speed towarzyszą kolejnym częściom już od pierwszego Undergrounda). Największe czasopismo o tym stylu nazywa się tak jak sam styl, czyli „Import Tuner”. Niestety nie jest wydawane w Polsce. Pogardliwym określeniem dla importa jest „rice”, czyli ryż, oznaczający przesadne zmiany w stylistyce auta, przy czym nic nie zmieniono w silniku.

JDM - to skrót od Japan Domestic Market. Styl w pewnym stopniu podobny do import tuner. Hitem w USA i częściowo w Europie stały się auta, które Japończycy produkują na swój wewnętrzny rynek. Ulubiony styl tokijskich street racerów, zwanych jako „hashiriya”. JDM to delikatny tuning, w którym stosuje się jednolite, spokojne kolory i chromowane felgi w realnych rozmiarach. Sprawą kluczową w „japanach” są części kultowych japońskich firm użytych w przebudowie auta. Nie może zabraknąć tu takich części jak siedzeń Bride, opon Falken, pasów szelkowych Takata czy osprzętu HKS. Bez tych akcesoriów nie mamy po co się pokazywać w grupie miłośników JDM. Oczywiście japońskie firmy produkujące owe podzespoły zbijają grubą kasę na stylu Japan Domestic Market.

D1 MACHINE - Wszyscy wiedzą, że mistrzami w driftingu są Japończycy. Właśnie tam odbywają się najbardziej prestiżowe zawody drifterów - D1 Challenge. Krótko omawiając stronę mechaniczną auto do profesjonalnego „ślizgania się bokami” jest wyposażone tak: obowiązkowy napęd na tylnią oś, „wybebeszone” wnętrze, mocny silnik, no i oczywiście klatka bezpieczeństwa. Od strony wizualnej maszynę do driftingu możemy rozpoznać tak: bardzo dużo naklejek na karoserii w lustrzanym odbiciu po jednej stornie, inny kolor felg z przodu i z tyłu, najczęściej karbonowe maski i spoilery. Tak przygotowane auto z pewnością nada się do jednego z najpopularniejszych moto-sportów ostatnich lat. Jako ciekawostkę mogę dodać, iż najstarsi japońscy drifterzy na początku driftowali autami przednionapędowymi.

Co trzeba wiedzieć:

Imoprt Tuner - zajrzeć na stronę www.importtuner.com, oraz obejrzeć wszystkie trzy części „Szybkich i Wściekłych”
JDM - najważniejsze jest firmowe logo użyte przy przebudowie auta
Drift Machine - wejść na oficjalną stronę Polskiej Federacji Driftingu www.pdf.org.pl; najważniejszy w aucie jest tylni napęd

Style najbardziej popularne w Japonii, USA i Europie

Ulubiona baza:

Imoprt Tuner: Mitsubishi Eclipse ’94, Honda Civic, Toyota Supra, Nissan Skyline, Mitsubishi Lancer Evolution VII-IX, Subaru Impreza
JDM: wszystkie japońskie auta produkowane na wewnętrzny rynek, japońskie tunery
D1 Machine: Nissan Silvia, Nissan 200SX s13 i s14, Nissan 350Z, Nissan Skyline, Toyota Corolla AE86



Styl Hiszpański

Na koniec został nam styl prosto ze słonecznej Hiszpanii. Wymyślne body-kity, zwariowane kolory, niesamowite malowania na karoserii - to oznacza styl hiszpański. Niemożliwe - to słowo dla tunerów z tamtego kraju nie istnieje, nad wszystko kochają tuning optyczny. To co nas szokuje w ich autach, dla nich jest normą. Ich specjalnością są wcześniej wspomniane malowania na karoserii – kalkomanie, airbrushing i inne elementy ozdabiające karoserię. Ozdabianie samochodów opanowali do mistrzowskiego stanu. Części do swoich wozów wykonują sami, nie kupują „gotowców”. Zyskują na tym tylko ich projekty, bowiem każda ręcznie wykonana część podkreśla oryginalność samochodu. Tamtejsi tunerzy uwielbiają jasne wykończenia wnętrza. Ich specjalnością jest beżowa skóra. Podsumowując: celem Hiszpanów jest jedno - przerobić swoje auto w jak najbardziej ekstremalny sposób.

Co trzeba wiedzieć: tutaj królują szalone malowania

Styl najbardziej popularny w Hiszpanii

Ulubiona baza: wszystkie nowsze kompakty



Podsumowanie

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu dowiedzieliście się wielu ciekawych informacji. Opisując style starałem się robić to dokładnie i dostarczyć Wam jak najwięcej informacji. Na pewno każdy z opisywanych tu przepisów na modyfikacje auta jest niezwykle ciekawy. Na koniec chciałem dodać, że z roku na rok tuningowe trendy się zmieniają i to w znacznym stopniu. Nie pozostaje mi nic innego, jak zachęcić Was do poszukiwania indywidualnego, własnego stylu w świecie tuningu.

TEKST: Mariusz „Rules” Przybylski
ŹRÓDŁA: MAXI tuning 12/2005 oraz 1/2007

Komentarze

#1 | RaStachMan dnia sierpień 15 2010 12:13:12
czy w German Style to nie Passat Passata?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
©

Witamy na NeedForSpeed.pl

Logowanie

Nie pamiętam hasła.

Nie masz jeszcze konta? Załóż je!

Utwórz konto / zarejestruj się i korzystaj w pełni z funkcji dostępnych na naszej stronie!

Polub nas na Facebooku
Możesz nas znaleźć też na:
Zwycięzca #45 Screen Masters


Zwycięzca: Radon
Temat: Nissan
Gra: NFS: Most Wanted 2012
#46 Screen Masters - zapisy
Zwycięzca #27 Car Of The Week


Zwycięzca: RayneX
Auto: Ford Mustang
Styl: Wyścigowy
#28 Car Of The Week - Składanie prac
               Nawigacja                  
●   Strona główna
●   Artykuły
●   Forum
●   Regulamin
●   Redakcja
●   Współpraca
●   Szukaj
●   Download
●   Galeria
●   Poradnik forumowicza
●   Kategorie newsów
Partnerzy





Wymiana
Teksty piosenek
gry java
Fifa Serwis


NFS-Mania.com MoHCenter ? Największa na świecie strona o tematyce gier Medal of Honor oraz The Saboteur
Szybcy i Wsciekli The Fast and The Furious
Copyright © 2010. All rights reserved, NeedForSpeed.pl
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3. NeedForSpeed.pl theme v2 by Yascarr
36,754,654 unikalne wizyty